מה גרם לחטא המרגלים?

בפרשה אנו קוראים על חטא המרגלים. נשיאי ישראל חוטאים, ומוציאים דיבת הארץ רעה (במדבר י"ג):

      (כח) אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם:

        (לא) וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ:

(לב) וַיּוֹצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת:

        (לג) וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם:

בקריאה ראשונית נראה שעומדים לפנינו אנשים חלשים ונפחדים. אך אנו הרי יודעים שמדובר בנשיאי ישראל! לא זו בלבד, אלא שהתורה מעידה על נשיאים אלו בתחילת הפרשה:

      (ג) כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה.

ומבאר רש"י:

        כלם אנשים – כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות, ואותה שעה כשרים היו.

כלומר, הנשיאים באמת היו מובחרים, רציניים, כשרים: כולם אנשים! ראשי בני ישראל!

אם כך, כיצד חטאו? מה גרם לטעות שלהם?

      מסתבר, שהבעיה העיקרית שלהם הייתה שנוצרה פתאום סתירה בין המציאות שראו ובין בשורת הארץ המובטחת כפי שציפו לה. הם הבינו שהארץ קדושה ורוחנית. בנוסף, זו הייתה המגמה של עם ישראל, להיכנס לארץ ה'. ופתאום, הם נכנסים לארץ ורואים "ארץ אוכלת יושביה", ארץ שיש בה בעיות וקשיים, ארץ שיש בה מוות וכשלונות. הם ציפו לארץ קדושה והגיעו לארץ נמוכה ורגילה, ואולי אף פגיעה יותר ממצרים.

      אולם, מה שלא הבינו היה שלא רק שמציאות זו אינה סותרת את הקדושה, אלא ההיפך הוא הנכון. קדושה אינה אמורה להיות מנותקת מן המציאות, אלא חלק מן המציאות. אדרבה, ככל שדבר קדוש יותר, כך הוא מצליח להתמודד בצורה טובה יותר עם מציאות רגילה ואף נמוכה, ולהעלות אותה.

      קדושה אינה מנותקת מקשיים. בתוך הקדושה יש הרבה קשיים. ההתמודדות הנכונה עם הקשיים מאפשרת לקדש את הארץ ואותנו בקדושה בעלת עוצמה מיוחדת.

      הקדושה בארץ ישראל מיוחדת כל כך דווקא בגלל היותה טבעית. בתוך עולם הטבע יש תמיד קשיים ובעיות. מי שמפחד מן הקשיים לא יהיה בארץ, אך גם לא יזכה לאותה קדושה מיוחדת.

      בגוש קטיף נאלצנו להתמודד עם קשיים, וכך גם לאחר העקירה. אולם, ב"ה זכינו למדינה נפלאה עם הרבה אור, עם הרבה דברים יפים ונפלאים בכל תחומי החיים. יחד עם זאת, אנו יודעים שמי שרוצה קדושה צריך לדעת להתמודד עם קשיים.

      שבע"ה נצליח להתמודד עם כל הקשיים, שנצליח להכניס את הקדושה בתוך הטבע, ושהקב"ה יסייע בידינו לראות טוב איש ברעהו, ושכולנו נוכל לראות טוב בארץ הקודש, בארץ ה'.

print