בפרשה אנו קוראים על חטא המרגלים. נשיאי ישראל, חוטאים ומוציאים דיבת הארץ רעה (במדבר י"ג):

 (כח) אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם:

 (לא) וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ:

(לב) וַיּוֹצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת:

(לג) וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם:

בקריאה ראשונית, נראה שעומדים לפנינו אנשים חלשים ונפחדים. אולם, אנו יודעים שמדובר בנשיאי ישראל. לא זו בלבד, אלא שהתורה מעידה על נשיאים אלו, בתחילת הפרשה:

כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה.

ומבאר רש"י:

כלם אנשים – כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות, ואותה שעה כשרים היו.

כלומר, הנשיאים באמת היו מובחרים, רציניים, כשרים: כולם אנשים! ראשי בני ישראל!

אם כך, כיצד חטאו? מה גרם לטעות שלהם? ייתכן שהבעיה העיקרית שלהם היתה שנוצרה פתאום סתירה בתוך המציאות שראו, סתירה שלא התיישבה עם הארץ המובטחת, כפי שציפו לה. הם הבינו שהארץ היא קדושה, רוחנית. זו היתה המגמה של עם ישראל, להיכנס לארץ ה'. פתאום, הם נכנסים לארץ ורואים "ארץ אוכלת יושביה". רואים ארץ שיש בה בעיות, יש בה קשיים. יש בה מוות, יש בה כשלונות. האם ציפו לארץ קדושה, והגיעו לארץ נמוכה ורגילה, ואולי אף פגיעה יותר ממצרים.

      אולם, באמת הם לא הבינו, שלא רק שדבר זה איננו סותר את הקדושה, אלא להיפך. קדושה לא אמורה להיות מנותקת מהמציאות. קדושה אמורה להיות חלק מן המציאות. אדרבה, ככל שדבר קדוש יותר, כך הוא מצליח להתמודד עם מציאות רגילה ואף נמוכה, ולהעלות אותה.

      קדושה לא מנותקת מקשיים. בתוך קדושה יש הרבה קשיים. ההתמודדות הנכונה עם הקשיים, מאפשרת להביא את הארץ ואותנו לקדושה בעלת עוצמה מיוחדת.

      הקדושה בארץ ישראל מיוחדת כל כך, דווקא בגלל היותה טבעית. ובתוך עולם הטבע יש תמיד קשיים ובעיות. מי שמפחד מן הקשיים, לא יהיה בארץ, אך גם לא יזכה לאותה קדושה מיוחדת.

      גם בגוש קטיף, וגם לאחר העקירה מגוש קטיף, נאלצים אנו להתמודד עם קשיים. אולם, ב"ה זיכה אותנו הקב"ה במדינה נפלאה עם המון אור, עם המון דברים יפים ונפלאים בכל תחומי החיים. ויחד עם זאת, אנו יודעים, שמי שרוצה קדושה, צריך לדעת להתמודד עם קשיים.

      בע"ה שנצליח להתמודד, שנצליח להכניס את הקדושה בתוך הטבע, ושהקב"ה יסייע בידינו לראות טוב, איש ברעהו, וכולנו בארץ הקודש, בארץ ה'.  

print