הכל מתוכנן

בפרשיית מקרא ביכורים (דברים כ"ו) ישנו שורש מנחה המופיע שבע פעמים בצורות שונות – השורש נת"ן:

(א) וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ:

(ב) וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ

(ג) וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְאָמַרְתָּ אֵלָיו הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לה' אֱלֹהֶיךָ כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ:

… (ו) וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה:

… (ט) וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ:

(י) וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה' וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ:

(יא) וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ:

אין ספק שהחזרה על השורש נת"ן באה להדגיש את הנתינה העצומה של הקב"ה לעם ישראל לאורך הדורות. אחת ההופעות של השורש נת"ן בפרשייה זו מפתיעה ביותר: "וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה". הנתינה השלילית הזו בולטת לעומת שאר הנתינות החיוביות המוזכרות בקטע זה, והעוסקות בנתינת ה' לעמו. זאת ועוד: זו ההופעה האמצעית של השורש בפרשייה, ולכן מסתבר שיש בה דגש מיוחד.

ייתכן שזו הנגדה מוחלטת לנתינת ה': בניגוד לחסדי ה' ונתינתו הגדולה, הרי שהמצרים נתנו עלינו עבודה קשה.

אולם, ייתכן כי עומק משמעות הנתינה הא-לוהית היא ההשגחה התמידית על עם ישראל – בעתות שמחה, כמו גם בעתות צרה וצוקה. גם השעבוד במצרים הוא חלק מהתכנית הא-לוהית. גם הוא חלק מהבטחת הקב"ה לאברהם: "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה" (בראשית ט"ו, יג). כמובן, עם ישראל מבקש להיגאל ולהתקדם בדרכים שמחות וטובות, אך יודעים אנו שהקב"ה אוהב את עמו ישראל, וגם הצרות והקשיים הם חלק מן הבניין. אלה שלבים בתהליך גאולת ישראל. המצרים סבורים כי הם מכים בישראל (ואכן הם נענשים על כך!). אולם, האמת היא שזהו חלק מן התכנית הא-לוהית. נתינת העבודה הקשה על עם ישראל היא חלק מהנתינה הא-לוהית במובנה הרחב והעמוק. בסופו של דבר, הכול נובע מאותה נתינה חיובית של הקב"ה לכנסת ישראל – הדברים הטובים, שאותם אנו מקבלים בקלות ובשמחה, וגם הדברים הקשים, שאותם איננו מבינים.

אנו מאמינים שגם הקשיים שיש בדורנו הם חלק מתהליך הגאולה. גאולה איננה דבר המגיע בקלות. מי שרוצה להיות שותף בתהליך הגאולה צריך לדעת שיש בו גם קשיים. בע"ה, שנזכה לעבור את הקשיים ולהמשיך לראות את תהליכי הגאולה ההולכת וזורחת בדורנו.

print