פעולה אנושית או אלקית?

      בפרשת עקב (דברים ח') התורה מזהירה שלא נגיע לרכוש ולעוצמה ונשכח את ה':

(יב) פֶּן־תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ:

(יג) וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה־לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר־לְךָ יִרְבֶּה:

(יד) וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת־ה' אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:

      מדוע שהאדם יגיע לשכחת ה'?

      התורה מבהירה זאת כמה פסוקים אחר כך:

(יז) וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת־הַחַיִל הַזֶּה:

      התורה מדגישה "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה".

      היד היא זו המאפיינת את כוחו המיוחד של האדם. לכן דווקא ביחס אליה ישנו חשש שתהיה תחושה של עצמאיות, תחושה של ניתוק מהקב"ה (דברים, ח', יז):

וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה.

כך גם בהופעות נוספות של "יד" בתנ"ך:

     מיד לאחר החטא הראשון – לאחר אכילת חטא עץ הדעת (בראשית פרק ג פסוק כב):

וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם:

היד מבטאת את האפשרות הכמעט בלתי מוגבלת של האדם בעולם – פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים.

     וכך גם מיד לאחר החטא השני – לאחר שקין הרג את הבל (בראשית פרק ד פסוק יא):

וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת פִּיהָ לָקַחַת אֶת דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ:

     נח נולד כדי לתקן את חטא ה"יד" (בראשית פרק ה פסוק כט):

וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ נֹחַ לֵאמֹר זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ ה'.

      את האיזון הנכון, ניתן לראות בקריעת ים סוף (שמות י"ד, לא):

וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת־הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת־ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ:

      עם ישראל רואה את ידו של משה מושטת, אבל הוא מבין שזו באמת ידו של הקב"ה. דבר זה יוצר את האיזון הנכון: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". מאמינים בה', ובמשה בתור שליח, בתור עבד.

      כך עולה גם במצוות תפילין. התורה אומרת שתפילין של יד הם "למען תהיה תורת ה' בפיך, כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים" (שמות, י"ג, ט).

      התפילין הם אות לתורת ה' הנמצאת בתוכנו. תפילין של יד, המונחות על ידינו, מזכירות לנו את היד החזקה של הקב"ה. כלומר, פעולות ידינו בכל דור ודור ובכל פעולה ופעולה, באים הם מכוחו של הקב"ה. ידנו הן הפועלות ונועם ה' מלווה אותן.

      אין סומכין על הנס. חשוב מאוד שנפעל, שניצור. ה"יד" מסמלת את החשיבות ביצירה האנושית. בכל התנ"ך ניתן לראות שהקב"ה מנסה למעט בנסים שלא לצורך. האדם נדרש לעשות ככל שביכולתו, ורק בשלב הבא מגיעים הנסים. דוגמה יפה לכך מצאנו בנס פח השמן של אלישע (מלכ"ב, ד', א-ז).

      האשה אומרת לנביא שאין לה שמן, והוא אומר לה "הגידי לי מה יש לך בבית". האשה אומרת שיש לה אסוך שמן, ורק לאחר מכן פועל אלישע בנס וממלא את כל הכלים בשמן. בזוהר(לך לך, פח ע"א; יתרו פז ע"ב; ומעין זאת ברד"ק (שם) פירוש, שאלישע התחנן אל האשה, כי אם לא היה לה אסוך שמן הוא לא יכול היה לעשות את הנס.

      הזוהר (שם) מסביר, שהברכה לא יכולה לחול על ריק. ועוד אומר הזוהר (לך לך, יט) שדבר מלעלה לא מתעורר, עד "דאיתער לתתא בקדמיתא" (עד שמתעורר למטה בתחילה).

      השילוב של הידיים ביחד עם השגחת ה', חשוב אם כך, כדי שהאדם יפעל בעצמו וחשוב כדי שתורגש יד ה'.

      וישנה חשיבות נוספת לשילוב של הידיים האנושית עם ההבנה שהכל מגיע מאת ה'. כאשר אדם חש שהקב"ה הוא הפועל, הרי שהוא מכניס את הקדושה בתוך התוצרת החומרית שלו. ייתכן שבכל מקרה היה מצליח להשיג רכוש והצלחות חומריות אחרות. אולם, הן היו נשארות חסרות תוכן, חסרות קדושה. התפילה, האמונה בהשגחת ה', מכניסה כביכול את הקב"ה לתוך העולם החומרי שלנו.

      דבר זה אמור להשפיע על אורח חיינו. אדם המרגיש שרכושו מגיע מאת ה', אדם המקדש את רכושו, יודע להתנהג איתו בצורה נכונה. יודע לעזור לאחרים באמצעות רכושו, וגם יודע להשתמש בכספו בצורה נכונה ולא ראוותנית. הוא לא יוציא כספים לשוא בכדי להראות את כבודו ואת עושרו, הוא לא יקנה את המכונית היקרה ביותר בכדי שיבחינו במדרגתו הגבוהה. יכול הוא לחיות בצורה מכובדת, אבל ברמת חיים סבירה והגיונית, ולא ברמת חיים ראוותנית.

      כאשר האדם מכניס את הקב"ה לתוך עולמו, הרי שהוא ממשיך את ברית הקב"ה ואבותינו, מעלה את כספו ורכושו למקום גבוה ומשמעותי:

(יח) וְזָכַרְתָּ אֶת־ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת־בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר־נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה:

 

print