איך נגדל דור עם תודעה כלכלית?

אפשר להתחיל ולטפח בילדים שלנו תודעה כלכלית. ראשית, נשתף אותם בחלק מההחלטות הכלכליות שלנו. כבר מגיל קטן, כשהילדים מצטרפים אלינו לקניות בסופר, נראה להם איך אנחנו, בודקים ומשווים מחירים. לדוגמא: נראה להם מוצר מסוים ואת מחירו, אח"כ נראה להם את אותו המוצר בייצור אחר שמחירו נמוך יותר בכ- 3 שקלים (אך איכותו טובה). נשתף אותם, נדגיש את ההבדלים בין המוצרים השונים ונמחיש להם, את משמעות החיסכון. נסביר לילדים, שאם ניקח את המוצר הזול יותר, יישארו לנו 3 שקלים, בהם נוכל לקנות ממתק. נשתף אותם בהתלבטות ונשאל מה נראה להם עדיף? כמובן שתוך דקה נמצא את עצמנו מחפשים ממתק…

דמי כיס
במקביל, נתחיל לתת להם דמי כיס באופן קבוע, כשאנחנו מדגישים את העובדה, שדמי הכיס ניתנים בזכות  ולא בחובה (כי אנחנו מעוניינים לתת להם לא כי אנחנו חייבים)!! הסכום שינתן יהיה קבוע וכך גם היום בשבוע בו יינתן. ניתן להמליץ להפריש חלק מהכסף לצדקה. נסביר להם, שדמי הכיס מיועדים לבזבוזים ולפינוקים. כמו כן, כדאי להמליץ להם לחסוך כמות מסוימת מדי שבוע. כך יוכלו לקנות דברים יקרים יותר (פלייסטיישן וכד'). כשניתן להם את דמי הכיס, לא נתערב בשיקולים שלהם. הם יהיו חופשיים לקנות מה שהם רוצים. כמובן שנוכל לייעץ להם, אך נשתדל להשאיר זאת לשיקולם הבלעדי, מה שיאפשר להם לגלות עצמאות.

אגב דמי כיס, אני זוכרת שכשהייתי בת חמש או שש, אמא שלי התחילה לתת לי דמי כי  ביום הראשון חזרתי הביתה מאושרת, וסיפרתי שקניתי לכל השכונה קרמבואים. אמא שאלה אם נשאר עודף, ואני עניתי בתמיהה, ש'לא'. למחרת, מאד רציתי ארטיק, אבל לא היה לי כסף כדי לקנות אותו. בכיתי ובכיתי אבל זה לא עזר. אימא שלי החליטה ללמד אותי שיעור בחשיבה כלכלית לטווח ארוך, כך שכל אותו השבוע לא אכלתי ממתקים. בשבוע שלאחר מכן, כששוב קיבלתי את דמי הכיס , נהגתי בהם בזהירות מופלגת ולא הוצאתי אגורה. גם בשבועות שאחרי, נהגתי כך, עד שחזר לי הבטחון העצמי ולמדתי לנהל את את הכסף בחכמה… (תודה אימא)!

 

תהליך קבלת החלטות
מהר מאוד תגלו שהילדים לומדים לשקול, לעשות סדרי עדיפויות ולקבל החלטות. אמנם החלטות קטנות, אבל התהליך המנטלי-קוגניטיבי שמתרחש במוחם,דומה לתהליך קבלת החלטות מורכבות יותר כמבוגרים. הם ייקחו את הארנק לחנות או לקניון המקומי ויבחרו, יתחרטו ויחליפו הרבה פעמים לפני שיחליטו מה לקנות. עכשיו הכסף חשוב להם והם יחשבו פעמיים ויותר לפני שיחליטו.

בדרך זאת, ילמדו הילדים כיצד להעריך יותר את כל מה שאנחנו קונים להם. גם את המתנות שהם מקבלים מקרוביהם יעריכו יותר. אם עד היום כשסבתא קנתה מתנה ובמקום חיבוק והכרת תודה היא קיבלה עקימות אף ומבט של ביטול , נזכיר להם את ערך החפצים והמתנות שהם מקבלים, ולכן, כמה יש להעריך את מי שמביא להם אותם.

גובה דמי הכיס, יקבע ע”פ שני גורמים:

1. יכולת ההורים

 2.צרכי הילד

 העדיפות היא בסדר הזה בדיוק. נתונים כמו: 'אבל לחברים בכיתה נותנים יותר!', לא ממש נחשבים. זהו שיעור נוסף שחשוב ללמוד: הדשא של השכן תמיד ירוק יותר ותמיד יהיו אנשים בעלי יכולת רבה מכם. אנחנו מרוויחים את הכסף ביושר ובמאמצים ומעניקים לכם ברצון, את מה שלפי דעתינו מתאים להעניק'.

 כשיגדלו מעט, נעודד אותם לעבוד בעבודות שונות כגון בייביסיטר, עזרה בהכנת שיעורי בית וכד'. כך, נגביר את עצמאותם ואת יחסם הבריא והנכון לכסף.

 

המאמר בחסות: יבולים יעוץ פיננסי בע"מ.

print