חינוך פיננסי לילדים

מאת עמליה שכטר B.A

 

ילדים זו שמחה, אין ספק. יחד עם זאת בחברה הצרכנית שלנו, בה ילדים חשופים לתחרות חברתית, הנמדדת לא אחת ברכישות, במותגים ועוד, דומה שאין גבול לדרישות הילדים, ואנו שרוצים בטובתם, הולכים לאיבוד בסבך

כיצד מצליחים בכל זאת? מהי הדרך הנכונה? היכן  הילדים מגבשים את תפיסותיהם לגבי כסף וניהולו? היכן ירכשו את הכלים לניהול תקציבם כילדים וכמבוגרים ומי אחראי ללימוד התחום? בית הספר? ההורים? החברים? התקשורת?
כל הורה באשר הוא שואף להעניק לילדיו את הטוב ביותר ואת הסיוע הכלכלי הרב ביותר לאורך החיים. כסף לחינוך טוב, חוגים, בר מצווה, מתנות, ביגוד, השכלה גבוהה, רכישת דירה ועוד ועוד. לשם כך אנחנו עובדים ומתאמצים מידי יום ביומו. יחד עם זאת, רובנו לא מחנכים ולא מציידים את ילדינו בכלים לניהול חייהם הכלכליים כבוגרים ולצערנו, גם ילדינו מתווספים לסטטיסטיקה הרווחת במדינתנו, בה רוב המשפחות מתנהלות באוברדרפט, בדפוסי התגלגלות והישרדות כלכליים ובויתור על חלומות…

ילדים וכסף כסוגייה חינוכית

בפנייתי אליכם אני רוצה להציע להתבונן על סוגיית ילדים וכסף, כאל סוגיה חינוכית מהמעלה הראשונה, המגלמת בתוכה הזדמנות מופלאה – להעניק לילדכם כלים מנצחים לחיי רווחה, עצמאות כלכלית, צמיחה והגשמה.
מתוך התבוננות בהזדמנות, נגדיר את מטרת ההורים בתחום זה: חינוך הילדים להשכלה פיננסית, תוך הקניית תפיסה חיובית כלפי כסף כלים והרגלים להתנהלות כלכלית נבונה, זאת על מנת שיוכלו להצליח בעולם של מבוגרים.

אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל ולחנך להשכלה פיננסית.

שם המשחק הוא- גבולות וכהורים אתם מחויבים ליצור עבור ילדיכם לאורך שנות התפתחותם, את גבולות הגזרה מחד, תוך מתן תמיכה, עידוד וחיזוק מאידך.

תחומי החינוך הפיננסי

חינוך פיננסי אפקטיבי , עובר דרך תרגול ואימון מתמידים בתחומים מגוונים, זאת תוך  התחשבות בגיל הילד, בשלותו הרגשית ומאפייניו הייחודיים, יחד עם פיתוח מערכת יחסים הוגנת ומכבדת בין ההורים לילד:

 – סיוע לילד בפיתוח תחושה של איזהו עשיר
   השמח בחלקו – לחויות ממה שיש.

 – אנחנו מי שאנחנו – אנחנו לא פועלים מתוך חיקוי האחרים.

 – אי אפשר הכל – הגדרת סדרי עדיפויות.

 – פיתוח מיומנויות של תכנון מראש ואקטיביות
   ולא תגובה מופתעת לאירועים.

 – פיתוח הבנה כיצד הכסף עובד ומושגי יסוד פיננסיים.

 – חינוך לערכים: נדיבות, נתינה, תרומה.

 – פיתוח ההבנה כי ההורים אינם ספקי צרכים.

 – עידוד הילד לעבודה.

 – עידוד הילד לעצמאות הולכת ונבנית.

 – פיתוח תחושת הילד כי הוא חלק חשוב
   ושותף פעיל "במפעל המשפחתי".

 – סיוע לילד בהגדרת מטרות.

 – פיתוח תחושת ערך ומסוגלות של הילד אל מול הכסף.

מומלץ לאורך השנים לחשוף את הילד לתחום בשיחות, בשיתוף בניהול התקציב במשפחתי, במשחקים וסימולציות, בהגדרת תפקידים בבית ואחריות עליהם וכן באמצעות מתן דמי כיס.

 

המאמר בחסות: יבולים יעוץ פיננסי בע"מ.

print